صفحه اصلی / مسائل اجتماعی / قرار های نهایی

قرار های نهایی

قرار های نهایی عبارت اند از :

۱.قرارمجرمیت

۲. قرار منع تعقیب

۳. قرار موقوفی تعقیب

 

✳️ #قرارمجرمیت

بازپرس در صورت جرم بودن عمل ارتکابی و وجود ادله کافی برای انتساب جرم به متهم، قرار جلب به دادرسی  صادر و پرونده را فوری نزد دادستان ارسال می کند. که در این مورد ماده ۲۶۵ قانون آیین دادرسی کیفری چنین مقرر می داردکه 《بازپرس در صورت جرم بودن عمل ارتکابی و وجود ادله کافی برای انتساب جرم به متهم، قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده را فوری نزد دادستان ارسال میکند》که  در صورت موافقت دادستان با قرار جلب به دادرسی کیفر خواست صادر می گردد.

 

❇️ #نکته

به موجب ماده ۲۶۸قانون آیین دارسی کیفری که مقرر می دارد 《در صورتی که عقیده دادستان و بازپرس بر جلب متهم به دادرسی باشد، دادستان ظرف دو روز با صدور کیفرخواست، از طریق شعبه بازپرسی بلافاصله پرونده را به دادگاه صالح ارسال میکند.》 این مدت ۲ روزه داخل در مدت۳ روزه پیش بینی شده در ماده ۲۶۵ ق.آ.د.ک نیست و دادستان ۳ روز فرصت دارد با قرار جلب به دادرسی موافقت نماید و ۲ روز نیز فرصت دارد کیفر خواست صادر نماید.

 

✳️ #قرارمنع‌تعقیب

 

قرار منع تعقیب در صورتی صادر می شود که :

۱. عمل جرم نباشد. یعنی در زمان وقوع قانونی وجود نداشته که آن را جرم بداند.

۲. دلایل کافی وجود نداشته باشد. یعنی عمل جرم است، جرم هم واقع شده ولی دلایل کافی که نشان دهد این فرد مرتکب آن جرم شده وجود ندارد .

 

❇️ #نکته

به موجب ماده ۲۶۷ ق.آ.د.ک که مقرر می دارد 《در صورت موافقت دادستان با قرار منع تعقیب، بازپرس مراتب را به طرفین ابلاغ میکند. در این صورت، قرار تأمین و قرار نظارت قضایی ملغی میگردد و چنانچه متهم بازداشت باشد، بلافاصله آزاد میشود. قاضی مربوط مکلف است از قرار تأمین مأخوذه رفع اثر نماید》

 

 

✍️ تدوین : دکتر یاسر هشترخانی

در باره hashtarkhani

همچنین بررسی کنید

حقوق زنان در قانون اساسی ج.ا.ا

حقوق زنان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تدوین دکتر یاسر هشترخانی؛ خانواده واحد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *