صفحه اصلی / حقوق بین الملل / عهدنامه سال ۱۹۵۵ مودت بین ایران و امریکا چیست؟‌

عهدنامه سال ۱۹۵۵ مودت بین ایران و امریکا چیست؟‌

عهدنامه

عهدنامه سال ۱۹۵۵ مودت بین ایران و امریکا چیست؟‌

به گزارش سحام، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری شرکت کرد و گفت که واشنگتن عهدنامه مودت با ایران را لغو می‌کند.

مایک پامپئو در کنفرانس خبری با حضور اصحاب رسانه ها شرکت کرد و گفت که آمریکا به توافق مودت با ایران (1955) پایان می‌دهد.

این عهدنامه ۲ سال پس از کودتای۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ علیه دولت محمد مصدق امضا شد. این کودتا با همکاری و همراهی دولت بریتانیا و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا رخ داد و موجب بازگشت شاه به ایران و تقویت سلطنت او به قیمت ساقط شدن دولت محمد مصدق شد که نفت ایران را ملی کرده بود.

عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و کنسولی ایران و آمریکا در سال ۱۳۳۴ در زمان ریاست جمهوری دوایت آیزنهاور و نخست وزیری حسین اعلا امضا شد. این دوره با آغاز جذب سرمایه گذاری خارجی از سوی دولت ایران و تصویب «قانون جلب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی» همزمان بود.

عهدنامه مودت ایران و آمریکا شامل یک مقدمه و ۲۳ ماده٬ متضمن مقررات توسعه روابط بازرگانی و تنظیم روابط حقوقی و کنسولی دو کشور با تاکید بر صلح و دوستی پایدار میان دو کشور است. عهدنامه در مرداد ۲۳ مرداد ۱۳۳۴ (یا ۱۵ اوت ۱۹۵۵) (کمتر از یک هفته تا دومین سالگرد کودتا علیه دولت مصدق) توسط مصطفی سمیعی معاون وزارت امور خارجه ایران و سلدن چیپن سفیر کبیر فوق العاده آمریکا در تهران امضا شد و در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۳۶ (۱۶ مه ۱۹۵۷) پس از آنکه اسناد آن در تهران مبادله شد٬ وارد مرحله اجرایی شد و عملا از این سال تاکنون مهمترین چارچوب حقوقی دوجانبه میان ایران و آمریکا باقی مانده است.

بر اساس بند ۲ از ماده ۲۱ عهدنامه مودت٬ هر اختلافی میان ایران و آمریکا در مورد تفسیر یا اجرای این عهدنامه که از طریق دیپلماتیک میان ایران و آمریکا قابل حل نباشد٬ باید به دیوان بین المللی دادگستری لاهه ارجاع شود. به بیان دیگر بر اساس عهدنامه مودت ارجاع هر اختلافی به دیوان بین المللی با رضایت ایران یا آمریکا امکان پذیر است و به پیش شرط دیگری احتیاج ندارد.

دادگاه سازمان ملل با صدور حکمی موقتی از آمریکا خواسته که تحریم‌های ایران مرتبط با کالاهای انسانی و هوانوردی غیرنظامی را لغو کند.

در باره hashtarkhani

همچنین بررسی کنید

شکایت ایران از آمریکا روی میز لاهه

دکتر یاسر هشترخانی حقوقدان و تحلیلگر مسائل سیاسی در حوزه بین الملل، در یادداشتی درباره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *