صفحه اصلی / مسائل اجتماعی / شرایط صدور حکم آزادی مشروط

شرایط صدور حکم آزادی مشروط

شرایط صدور حکم آزادی مشروط

 

۱- محکوم پیش از این از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد بنابراین هرکس در طول زندگی فقط یک بار می‌تواند از آزادی مشروط استفاده کند.

 

۲- محکوم نصف مدت مجازات را در حبس بیش از ۱۰ سال و یک سوم مدت مجازات را در حبس کمتر از ۱۰ سال تحمل کرده باشد؛ بنابراین تا زمانی که محکوم، میزان مقررّه محکومیت خود را در زندان سپری نکرده باشد، حق استفاده از آزادی مشروط را نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که امکان اعطای آزادی مشروط در خصوص محکومان به حبس ابد وجود ندارد.

 

۳- محکوم در مدت اجرای مجازات حبس همواره از خود حسن اخلاق و رفتار نشان داده باشد، از حالات و رفتار وی مشخص باشد که پس از آزادی دیگر مرتکب جرم نمی‌شود همچنین به تشخیص دادگاه تا آن جا که استطاعت دارد ضرر و زیانی که مورد حکم یا مورد موافقت مدعی خصوصی است را بپردازد یا ترتیب پرداخت آن را بدهد.

 

۴- نوع محکومیت حبس تعزیری باشد حبس تعزیری یکی از مجازات‌های تعزیری است که میزان آن در شرع مشخص نشده است و تعیین میزان آن با قانون‌گذار است

مجازات‌های تعزیری در مقابل مجازات‌های حدی قرار می‌گیرند منظور از مجازات حدی مجازاتی است که نوع آن، میزان و کیفیت اجرای آن در شرع تعیین شده است مثل مجازات جرم زنا که در مواردی اعدام، در مواردی سنگسار و در مواردی شلاق است در واقع این مجازات‌ها در شرع تعیین شده اند و قانون گذار آن‌ها را تعیین نکرده است.

در باره hashtarkhani

همچنین بررسی کنید

حقوق زنان در قانون اساسی ج.ا.ا

حقوق زنان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تدوین دکتر یاسر هشترخانی؛ خانواده واحد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *