صفحه اصلی / مسائل نفتی کشور / رقیب نفتی عربستان در اوپک کدام کشور است؟

رقیب نفتی عربستان در اوپک کدام کشور است؟

رقیب نفتی عربستان در اوپک کدام کشور است؟

به گزارش گروه انرژی نفت خبر از اویل پرایس، هم اکنون عراق در حال تولید ۴/۶ میلیون بشکه نفت در روز است. این کشور قصد دارد میزان تولیداتش را تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۶/۲ میلیون بشکه در روز و در پایان سال ۲۰۲۳ به ۹ میلیون بشکه در روز برساند.

این برنامه، یک پیام آشکار از سوی بغداد به شرکت‌های نفتی حاضر در این کشور است که باید بین دو گزینه یکی را انتخاب کنند: یا به توسعه میادین نفتی عراق کمک کنند یا این که قراردادهایشان مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد. در حال حاضر سه حوزه نفتی کلیدی مورد نظر هستند: رمیله، قرنه غربی و غراف.

بنا به آماری که از سوی وزارت نفت عراق منتشر شده است، در حوزه نفتی رمیله ( که به همراه حوزه نفتی کرکوک، ۸۰ درصد تولیدات نفتی عراق را تشکیل می‌دهند) در سال ۲۰۱۸ روزانه تقریبا یک میلیون و ۴۶۷ هزار بشکه نفت تولید شده است.

این میزان، بالاترین رقمی است که از این حوزه نفتی در ۳۰ سال اخیر، نفت استخراج شده است. این رقم بالاتر از هدف اولیه است که برییتش پترولیوم در سال ۲۰۰۸ برای استخراج نفت از این حوزه در نظر گرفته بود. در آن سال تخمین زده می‌شد که روزانه ۱میلیون و ۱۷۳ هزار بشکه نفت از رمیله استخراج شود. با وجود این، مقام‌های عراقی استخراج ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه نفت در روز را از این حوزه هدف‌گذاری کرده‌اند.

بنا به اعلام آژانس بین‌المللی انرژی در حالی که رمیله سال‌ها فعالیت داشته است اما اکنون تنها ۵۵ درصد از منابع قابل دسترس آن استخراج شده است.

افزایش ۱/۴ میلیون بشکه نفت در این حوزه، نشانگر برخی بهبود روش‌ها از سوی شرکت‌های نفتی بریتش پترولیوم و شرکت نفتی ملی چین است.

علاوه بر تاسیسات فنی که امکان کار در رمیله را در سراسر روز فراهم کرده است، تدارکات مربوط به ارسال آب نیز ارتقا یافته و باعث شده تا ۱۲۴ هزار بشکه نفت در روز به ظرفیت استخراج افزوده شود. همچنین در سال گذشته نیز ۳۱ چاه جدید در منطقه حفر شده است و منابع آبی نزدیک در منطقه نوسازی شده‌اند. برای استخراج هر بشکه نفت در رمیله به ۱٫۴ بشکه آب نیاز است.

افزایش استخراج نفت از حوره زوبیر نیز به پیشرفت‌ها در منطقه رمیله متکی است چرا که ۱۴ درصد از آب آماده شده در رمیله به حوزه نفتی زوبیر ارسال می‌شود.

در حالی که هدف‌گذاری اولیه استخراج نفت از زوبیر ۲۰۱ هزار بشکه نفت در روز بوده است اما اکنون از این حوزه ۴۷۵ هزار بشکه نفت استخراج می‌شود.

این پیشرفت‌ها باعث می‌شود تا میزان نفت استخراجی از زوبیر به ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز برسد. اما این اتفاق تا سال ۲۰۳۰ رخ نخواهد داد و این در حالی است که پیشتر برنامه‌ریزی شده بود که در این سال ۱٫۲ میلیون بشکه نفت از زوبیر برداشت شود. این مشکل به میزان تامین آب برای استخراج نفت در عراق مربوط می‌شود.

ریچارد ملینسون، مدیر بخش خاورمیانه در مرکز تحقیقات انرژی اسپکت می‌گوید که عراق برای توسعه میزان تولید نفتش باید به فکر تامین آب لازم باشد. نبود این میزان آب می‌تواند حتی برای تولیدات کنونی نفت در این کشور خطر آفرین تلقی شود.

برنامه عراق برای برداشت ۱۲٫۵ میلیون بشکه آب از خلیج فارس و سپس پمپاژ آن به سوی ۶ حوزه نفتی این کشور متوقف است. آژانس بین‌المللی انژی تخمین زده است برای آن که عراق بتواند به تولید ۶ میلیون بشکه نفت در روز برسد به ۸ میلیون بشکه آب نیاز دارد. اکنون ۵ میلیون بشکه آب در حوزه های نفتی عراق توزیع می‌شود.

از دیگر حوزه نفتی عراق یعنی قرنه غربی روزانه ۴۶۵ هزار بشکه نفت استخراج می‌شود. سابقا از این حوزه ۴۴۰ هزار بشکه نفت به دست می‌آمد اما نصب تاسیسات جدید، این افزایش در تولید نفت را حاصل کرده است.

وزارت تفت عراق برای رسیدن به اهدافش تا پایان سال ۲۰۲۰ فشار مضاعفی به شرکت ژاپنی ژاپکس وارد می‌کند تا تولید نفت در حوزه غراف را سرعت ببخشد. اکنون از این حوزه روزانه ۹۰ هزار بشکه نفت تولید می‌شود و وزارت نفت عراق می‌خواهد که این رقم به سرعت به ۲۳۰ هزار بشکه در روز برسد.

شرکت ژاپکس اعلام کرده است که برای سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ مبلغ ۴۶۰ میلیون دلار برای توسعه میدان نفتی غراف اختصاص داده است.

حوزه نفتی دیگر نیز نصیریه است که به دو شرکت داخلی در عراق واگذار شده است. اکنون در این حوزه ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید و پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید آن به ۳۰۰ هزار بشکه نیز برسد.

 

در باره hashtarkhani

همچنین بررسی کنید

سربرگ پتروشیمی، تضمینی برای دریافت فاینانس

روزی که سربرگ پتروشیمی، تضمینی برای دریافت فاینانس بود!   یاسر هشترخانی کارشناس حوزه نفت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *