صفحه اصلی / مسائل اجتماعی / تفاوت کنفرانس، سمينار و سمپوزيوم

تفاوت کنفرانس، سمينار و سمپوزيوم

دکتر یاسرهشترخان حقوقدان و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در این یادداشت به تفاوت همایش، کنفرانس، سمینار، کنگره، فراخوان، سمپوزیوم، گردهمایی،  میتینگ و کارگاه می‌پردازد:

 همایش:

رویدادی که جنبه تخصصی دارد و معمولا مهمان ها هم سطح بالاتر هستند. همایشی مشارکت‌جویانه که برای بحث، حقیقت‌یابی، حل مشکل و مشاوره تشکیل میشود. در مقایسه با کنگره،‌ کنفرانس معمولاً در مقیاسی کوچکتر اما از ویژگی بالاتری برخوردار است و در نتیجه تبادل اطلاعات راحت‌تر انجام می‌شود. اگرچه کنفرانس ذاتاً محدودیت زمانی ندارد اما معمولاً دارای دوره زمانی کوتاه و اهداف مشخصی است.

کنفرانس:

کنفرانس يعنی مجلسی که تشکيل مي‌شود براي اینکه فردی مطالب علمي را برای ديگران بيان کند. معني ديگر آن اجتماع و انجمني از عده معدودي براي بحث در مسايل سياسي، ‌اجتماعی و فنی است. کنفرانس کوچکتر از کنگره است. ضمنا” به اجتماع گروهی از متخصصان فن برای شور و بحث در باب مسائل فني و يا اجتماع جمعي از سياستمداران، روسای دولتها، وزيران به منظور حل يک مسائله سياسي داخلی و بين المللی کنفرانس نيز اطلاق می‌شود.

 سمینار:

دسته‌ای از دانشجويان که تحت نظر يک استاد، در رشته‌ای خاص به تحقيق بپردازند و سخنرانی‌هایی در آن رشته ترتيب دهند،‌ همچنين به دوره‌ای از تحصيلات، ‌که توسط چنين دانشجوياني تثبيت شود سمينار گفته می‌شود. معنی ديگر سمينار،‌ اتاقی است که دانشجويان در آن گرد هم آيند و به تشريح موضوعی بپردازند. در کشورمان واژه “همايش” جايگزين سمينار شده است اما ديده مي‌شود بسياری از مجامع با اهداف متفاوت از معني، با عنوان “همايش ” برگزار مي‌گردند.

کنگره:

کلمه کنگره فرانسوی است که وارد فارسی شده در تلفظ بايد گافِ وسط آن ساکن باشد. يعنی اجتماع و انجمنی از آگاهان، صاحبنظران و دانشمندان برای بحث و گفتگو پيرامون مسايل سياسی،‌ علمی،‌ هنری و نظاير آن، همچنين به مجمعی که از سران دُوَل، نمايندگان کشورها يا دانشمندان تشکيل مي‌شود تا در باب مسايل سياسی،‌ اقتصادی و علمی بحث کنند، کنگره گفته مي‌شود.

فراخوان:

جلسه و یا دعوت به یک چیز خاص

گردهمایی:

جلسه گروهی افرادی که در یک مجموعه هستند یا هم رشته هستند

جشنواره:

جلسه ای که جشن آور باشه. معمولا برای موضوعات شاد استفاده میشه.

سمپوزيوم:

مجمعی که هدفش مباحث فلسفی و علمی باشد و يا مجمعی که در آن اشخاص مختلف راجع به موضوعي واحد، ‌مقالاتی ارائه نموده و يا سخنرانی‌هایی ايراد نمايند. مانند سمپوزيوم نفت يا سمپوزيوم حکمت و فلسفه و نظاير آن، عنصر اصلي در سمپوزيوم ،‌موضوع واحد آن است.

گردهمایی:

گردهمايي، اجتماع کردن براي بحث و گفتگو پيرامون موضوعي که اصلا” جنبه علمي تحقيقاتي نداشته باشد. مجمعي است که برگزار کنندگانش قصد آن دارند تا موضوع مورد علاقه خود را از زواياي مختلف مورد بحث و بررسي قرار دهند. مثل حضور استانداران، يا مديران کل واحدهاي يک سازمان و يا مسئولان انجمن‌های صنفي و تخصصی و نظاير آن  در گردهمایی‌ها و يا مقالات تخصصی ارائه نمی‌گردد.

میتینگ:

هر نوع تجمع بیش از ۱۵ نفر که در مکانی تجاری برپا می‌گردد و شامل کنوانسیون، کنگره‌، کنفرانس، سمینار، کارگاه، سمپوزیوم می‌گردد که مردم را برای یک هدف مشترک یعنی تبادل اطلاعات گرد هم می‌آورد.

کارگاه:

نوعی سمینار با تمرکز و تاکید بر بحث آزاد، تبادل ایده‌ها،‌ نمایش روش‌های بکارگیری عملی مهارت‌ها و اصول است؛ همچنین به گردهمایی چندین نفر برای بحث عمیق و شدید درباره موضوعی ویژه نیز است.

در باره hashtarkhani

همچنین بررسی کنید

حقوق زنان در قانون اساسی ج.ا.ا

حقوق زنان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تدوین دکتر یاسر هشترخانی؛ خانواده واحد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *