صفحه اصلی / مسائل سیاسی / آینده مبهم اوپک پلاس

آینده مبهم اوپک پلاس

آینده مبهم اوپک پلاس

⭕️همکاری نفتی عربستان و روسیه پایان می‌یابد؟

 

?آینده طرح کاهش تولید اوپک پلاس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با توجه به اختلاف‌نظر میان دو غول نفتی روسیه و عربستان سعودی، احتمال توقف همکاری آنها در حوزه نفتی چندان دور از انتظار نیست.

 

?به گزارش گروه انرژی نفت خبر از بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی در پایان هفته جاری اولین پیش‌بینی خود از توازن بازار نفت در سال 2020 را منتشر خواهد کرد و اگر اوپک پلاس طرح کاهش تولید خود را برای چهارمین سال تمدید نکند، احتمالاً میزان ذخایر نفت در سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

 

?مشکلات پیش روی روسیه و عربستان در همین‌جا خاتمه نمی‌یابد. نشانه‌های بازار حاکی از آن است که رشد تقاضا بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار است و احتمالاً همین امر تولیدکنندگان را به کاهش بیشتر تولید خود وادار کند. اگر این‌گونه باشد، این موضوع می‌تواند همکاری عربستان سعودی و روسیه در اجرای سیاست‌های نفتی را به پایان برساند.

 

?در ماه نوامبر و دسامبر سال 2016 میلادی (آبان و آذرماه 1395)، محدودیت تولید توسط سازمان اوپک و برخی از متحدانش ایجاد شد. روسیه تنها کشوری بود که به‌منظور از بین بردن مازاد نفت در بازار و ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت، بصورت داوطلبانه پیشنهاد کاهش تولید را برای شش ماه نخست سال 2017 میلادی ارائه کرد.

 

?آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی خود را از رشد تقاضای نفت در سه‌ماهه نخست سال 2019 کاهش داد و احتمال دارد این میزان کاهش تقاضا را در پیش‌بینی جدید خود برای ماه‌های آتی نیز در نظر بگیرد.

 

?روز جمعه الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه در نشست بین‌المللی اقتصادی سنت پترزبورگ، اعلام کرد که جنگ‌های تجاری می‌تواند نرخ افزایش تقاضای جهانی نفت در سال جاری را به کمتر از 1 میلیون بشکه در روز برساند. این مقدار، پایین‌ترین سطح از سال 2011 میلادی (1390) به شمار می‌رود.

 

?پیش‌بینی‌های رشد تقاضا در 2019 میلادی حاکی از آن است که میزان تقاضا در ماه‌های آینده، حدود 1 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

طبق گزارش مورگان استنلی که در هفته گذشته منتشر شد، میزان رشد تقاضای نفت بسیار کمتر مقدار مورد انتظار است. نرخ افزایش سالانه تقاضای نفت هشت کشور واردکننده نفت برای ماه‌های مارس و آپریل (اسفند و فرودین ماه) در حال توقف است. کشورهای چین، هند و ایالات‌متحده نیز جز همین کشورها هستند که بخش اصلی نگرانی کاهش تقاضا مربوط به همین کشورها می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که این سه کشور به تنهایی حدود 70 درصد رشد تقاضای نفت در سال جاری را از آن خود کنند.

 

?چه زمانی تولیدکنندگان اوپک پلاس طرح کاهش تولید را متوقف می‌کنند؟ تقریباً هر زمان که آنها با یکدیگر ملاقات می‌کنند، مطمئن هستند که سیاست ایجاد محدودیت در تولید نفت ادامه پیدا خواهد کرد.

 

?مطمئناً تعدادی از کشورها خواستار رفع محدودیت‌ها و افزایش تولید خود هستند. به عنوان مثال، قزاقستان قصد دارد نفت بیشتری تولید کند، زیرا میزان تولید نفت از میدان عظیم کاشاگان رو به افزایش است. شرکت‌های نفتی روسیه نیز خواهان کاهش محدودیت‌ها هستند، اما صنعت انرژی روسیه قدرت تصمیم‌گیری ندارد بلکه ولادیمیر پوتین است که تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه را انجام خواهد داد.

 

?با این حال، تنها تمدید توافق فعلی کافی نخواهد بود. گروه اوپک پلاس میزان عرضه خود را نسبت به میزان موفقیت در بازار تطبیق می‌دهد و ظاهراً بیشتر تمرکز آنها روی میزان ذخایر ایالات‌متحده است که بصورت هفتگی منتشر می‌شود و نسبت به آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

?در حالی که ذخایر نفتی ایالات‌متحده همیشه بی‌ثبات بوده است، میزان تغییری که در هفته گذشته انجام گرفته، در 30 سال گذشته تنها چهار بار اتفاق افتاده است.

 

?طبق گزارش منتشر شده از سوی وزارت انرژی ایالات‌متحده، مجموع ذخایر نفت خام و محصولات پالایشی این کشور در هفته پایانی ماه می (10 خردادماه 98) به 22/44 میلیون بشکه افزایش یافت که بزرگترین افزایش هفتگی در 30 سال گذشته به شمار می‌رود.

 

?تقاضای نفت ایالات‌متحده در سه ماه از پنج ماه نخست سال 2019 میلادی با کاهش مواجه شده است.

داده‌های ماهانه برای سه‌ماهه نخست سال 2019 میلادی و ارزیابی‌های هفتگی برای ماه آوریل و می نشان می‌دهد تقاضای نفت ایالات‌متحده در سه ماه از پنج ماه سال جاری میلادی با کاهش مواجه بوده است.

 

?سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، بر این باور است که تنش‌های تجاری حال حاضر در جهان، میزان تقاضای نفت را….

در باره hashtarkhani

همچنین بررسی کنید

شکایت ایران از آمریکا روی میز لاهه

دکتر یاسر هشترخانی حقوقدان و تحلیلگر مسائل سیاسی در حوزه بین الملل، در یادداشتی درباره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *